Hus og folk – ytre og indre rom


                           "Hus og folk – ytre og indre rom"

Denne oppgaven består av flere deler. Første delen var å besøke utstillingen «Hode ved hode» på Munchmuseet. Der tokk vi bilder av ulike verk med ekstra fokus på Per Inge Bjørlos utrykk. Kunstner jobber mye med metall, sveising og brenning av forskjellige materialer. I hans verk ligger henvisninger til det kroppslige, det subjektive eller det vi kan kalle «indre rom». Han jobber ofre med abstrakte illustrasjoner som forteller en historie. Bjørlos jobber også mye i tekstur. Denne turen ga oss inspirasjon med å jobbe med oppgaven, siden oppgaven handler og tekstur og metafor. Ved hjelp av tekstur klarer vi å skape en metafor som kan bety veldig mye. Oppgaven går på å skape en ytre og indre rom ved utskjæring i et tre objekt. Det viktigste spørsmålet vi må tenke på i oppgaven er «hvem er jeg?». Ferdig produktet skal være 15cm*15cm*70cm stor. Hver siden av trestokken skal vise deg selv. Tre av sidene skal vise forskjellige følelser, som for eksempel glede, sorg, sinne eller kjærlighet. Den fjerde siden skal være «Mitt hemmelige rom».
Etter å bli inspirert av Bjørlos sine verk, er det på tide å finne flere inspirasjonskilder for tekstur. Vi skulle ta flere bilder av teksturer som er i omgivelsene hjemme hos oss selv.

Ut ifra disse teksturene kan vi finne inspirasjon og videre utvikle skisser som vi kunne bruke i det ferdige produktet. Skissene skal være i 3D, ved bruk av små treklosser. I løpet av flere skoletimer lagde vi så mange skisser som mulig hvor vi prøvde ut forskjellige teksturer. Vi prøvde ulike redskaper for å lage skisser, for eksempel: sag, bor, skjæreredskap, hoggjern, pussepapir, varme osv. Vi kunne få frem teksturene ved å fjerne eller prege materialet, eller legge til materiale. Vi kunne også benytte lim for eventuelt å feste noe. Disse skissene fremstiller forskjellige følelser, som kjærlighet, sinne, glede eller sorg. Glede kan fremstilles som organiske linjer som gjentas flere ganger, og sinne kan fremstilles som geometriske linjer med kaotisk plassering.

 

Neste steg var å tegne skisser på papir. Den ene skissen er i halvert størrelse og den andre i full størrelse. På skisse ser vi organiske linjer for å ha en sammenheng mellom alle sider av treklossen. Det er også en sammenheng til i skissene, og det er at mønstret går over fra det ene motivet til det andre og man kan tegne streken mellom overgangen. Alle trestokker som blir lagd i klassen skal ha en sammenheng, for eksempel at alle skal ha farger, eller organiske/geometriske former.

 

I prosessen av utskjæring på trestokken var det flere utfordringer. Denne oppgaven tokk veldig lang tid og jeg måtte jobbe på fritiden for å bli ferdig med produktet tidsnok. I tillegg var det mye støv og flis som vær forstyrende i arbeidet, og derfor måtte jeg bruke briller og masken.

Ferdig produkt er farget i naturlig fargen. Blanding av stålull og kaffe ga veldig fin grå-grønn farge, som forsterker mønsteret. De 4 sider viser 4 følelser. Glede, sørg, frustrasjon og «Mitt hemmelige rom». Trestokken er dekorert med organiske former som gjentas på hver side. Jeg er veldig fornøyd med ferdig produkt. Mønsteret viser klart de følelsene jeg ville uttrykke på treverk. Denne oppgaven ga oss kunnskap om hvordan man jobber med treverk og hvordan man kan uttrykke følelser på flere måter.  



















Kommentarer

Populære innlegg