Når foto møter treverk


Del 1: Foto


Denne oppgaven går på å ta et foto som skal bli overført til treverk. I del 1 skulle vi hente inspirasjon, ta bilder og redigere dem. Vi kunne velge mellom dokumentar fotografi og kunst fotografi. Jeg bestemte å ta kunst fotografi. Kunstfotografiet kjennetegnes ved at det er en mer subjektiv fortolkning av virkeligheten. Fotografen kan tydelig ha satt sitt preg på motivet og det kan gjerne være både iscenesatte motiv og manipulerte bilder. Kunstfotografi krever mye mer arbeid og her må man tenke ikke bare det visuelle men også budskap.



Først og fremst må vi bli inspirert. Jeg brukte pinterest.com for å hente inspirasjonen min. På bildene ser vi at fotografene tenkte nøye før de tok bildene. Planlegging av motivet er kanskje en av det viktigste i kunst foto. Bildene inneholder mennesker eller dyr, hvor kroppen deres blei brukt som kunst. Forskjellige fargekontraster forsterker budskapet og det hva vil fotografen få frem på bildene sine.

 

Modeller for bildene er kattene mine, Simon og Betzy. Hver av dem har veldig sterk personlighet, og derfor ville jeg bruke dem i bildene mine. Her er det en bildeserie av dem. På hver bildet tenkte jeg på både budskap, lys/skygge og oppsett. På hver bildet ville jeg få fram personligheten til Simon og Betzy. Simon er voksen og rolig katt, han kommer aldri til å diskutere eller krangle med noen. Han tar livet med ro. Betzy er fortsatt kattunge og er veldig aktiv. Hun klarer aldri å sitte stille og er en dominant. Hun er alltid der når det skjer noe spennende. 



Dette bildet valgte jeg å jobbe videre med. Her kan man virkelig forstå budskapet og «ser sjela inn i øyene». Kamerainnstillingene jeg har brukt for å ta dette bildet var ISO 200, lukkertid 1/60 sek og blenderåpning f/5,6. I Photoshop redigerte jeg bildet 2 ganger. Det første bildet er originalen, andre er redigert og tredje er redigert for å lege bildet over til treverk. I tredje bildet måtte jeg sette på høy kontrast og legge på litt mer gult og rødt for at bildet skal ikke miste sin tekstur og farge når bildet blir lagd over til treverk. 


Del 2: Grafikk

Oppgaven på del 2 går på å lage et eget monogram som skal bli brukt på bildet vårt. Monogram er en dekorativ sammensatt grafisk figur dannet av bokstaver, oftest initialene i eierens navn. Monogrammet kan også inneholde figurer, ornamenter osv. Monogrammet brukes som eiermerket eller signatur. I dag brukes monogram ofte på bilder for å vise hvem har tatt bildet. 


Først og fremst må vi hente inspirasjon. Jeg brukte Pinterest.no for å bli inspirert. Bildene illustrerer forskjellige måter å lage monogram på. Noen av bokstaver går inni hverandre, og noen dem står ved siden av hverandre. I noen monogrammer ser vi at det ble også brukt figurer av blomster og blader.  


Jeg ville lage et monogram som kommer til å kjennetegne meg. Organiske linjer danner en følelse av rolighet og harmoni. Geometriske rette linjer danner en følelse av strenghet og målbevissthet. Både organiske og geometriske former klarer å beskrive meg og jeg prøvde meg på å lage forskjellige monogrammer. Initialene mine er AK, som står for Anna Kvitka, og derfor bruker jeg disse på å lage et monogram. Etternavnet mitt betyr blomst fra ukrainsk, så derfor ville jeg også prøve å lage en blomst. Først tegnet jeg noen skisser på arket. Deretter på monogrammer med bokstaver brukte jeg Paint og for å lage en blomst brukte jeg Illustrator. 

Til slutt ville jeg at ferdig monogrammet mitt skal inneholde både organiske og geometriske former, så derfor bestemte jeg meg å sette sammen to monogrammer jeg har allerede lagd. Geometriske former viser de sterke og målbevisste sider av meg, og organiske linjer viser de rolig og harmoniske sider av meg. Det ferdige monogrammet med initialer og blomsten beskriver meg best som person og derfor dette monogrammet blir brukt i ferdig produktet, og her brukte jeg Illustrator.

 

Det ferdige produktet skulle inneholde et monogram med gjennomsiktig bakgrunn, så det kan føres over på bildet vårt som et vannmerke, og det fikk jeg redigert på Illustrator. Til slutt er det bare å plassere monogram på bildet og skrive det ut speilvendt. Monogrammet er ganske liten og er plassert i nederste hjørnet til venstre. Det er nesten usynlig for at hele oppmerksomhet skal gå bare på motivet.




Del 3 Praktisk

Del 3 går på å overføre bildet med monogram over til treplatet. Vi har hatt 2 forsøk, siden den første metoden funka ikke så bra.

Første forsøk

Til det praktiske delen av oppgaven trenger du:

  •         Lim-lakk (Self Leveling Clear Gel “Golden”)
  •          Saks
  •          Vann
  •          Lakk pensel
  •          Print med foto og monogram
  •          Finerplate
  •          Svamp






Slik gjør du:

1.       Fukt finerplaten med vann, legg en hinne med lakk-lim på finerplaten ved hjalp av en pensel.
2.       Legg ditt speilvendte print med bildet ned mot treplaten, vær forsiktig slik at du ikke får bulker og bølger i bildet. Bruk pensel med litt vann for å fukte bildets bakside og rett ut eventuelle bulker/bølger. La den tørke i minst 5 timer.
3.       Når bildet er tørt tar man med seg treplaten bort i vasken, bruk vann med svak varme og en svamp til å fjerne papiret på treplaten. Her må man være forsiktig med å ikke skrape av bildet i samme slengen.

4.       Når alt papir er fjernet, la treplata tørke og legg en hinne til med lakk-lim over for å forsegle bildet. La den tørke og treplata er ferdig. 




Problemet med første forsøket var at limet ville ikke trekke ned fargen, så derfor det første forsøket var mislykket.

Andre forsøk

Til det praktiske delen av oppgaven trenger du:

  • Lim-lakk (Varnishglue eller vannbasert lim-lakk)
  • Saks
  • Vann
  • Lakk pensel
  • Print med foto og monogram
  • Finerplate
  • Svamp




     Slik burde vi gjøre istedenfor:

1.       Fukt finerplaten med litt vann. Plata skal være fuktig og ikke våt. Tørk rester av vannet med en tørr klut.
2.       Legg et tykt lag med lim over hele området der hvor man skal ha et bilde med bruk av lakk pensel
3.       Legg speilvendte print med bildet ned mot treplaten. Her må man være forsiktig med bildet for å få ikke noen bølger eller vannbobler. Bruk en pappbit for å dra bildet ned i treplate og ta vek overskudd av lim. Pass på å ikke ha limet på baksiden av arket.
4.       La bildet tørke i minst 5 timer.
5.       Når bildet er tørt tar man en svamp med litt vann og fukter litt papiret. Når papiret blir gjennomsiktig begynn å gni lett på bildet for å få vekk papir. Ikke gni for hardt. Hvis papiret begynner å bli tørt bruk litt vann til, for at papiret blir fuktig å det blir enklere å gni vekk papir fra treplata. Når alt papir er fjernet, la treplata tørke og legg et lag med lakk-lim over for å forsegle bildet. La den tørke i et par minutter og treplata er ferdig. 


     Andre forsøket blei vellykket. Vi prøvde fram 2 forskjellige lim for å finne fram hvem som funker best. Den som funker best for meg det var Varnishglue. Noe av blekket har gått vekk men det er naturlig og det er ikke noe farlig med det.
      Denne oppgaven lærte oss mye nytt. Vi har lært at noen metoder funker bedre enn andre. Det finnes alltid noen problemer underveis når man jobber med kunst og vi kan lære veldig mye nyttig ut i fra det. Jeg blei mer kjent med både kamera, farger, treverk og overføring av et bilde på treverk. Denne oppgaven har vist til oss hvordan man kan sette sammen flere retninger i kunst og lage noe nytt og unikt. Jeg blei veldig fornøyd med ferdig resultatet mitt og planlegger å lage flere bilder på treverk i fremtiden i fritiden. 









Kommentarer

Populære innlegg